tiistai 6. elokuuta 2013

Vohvelikestit

Mainitsinkin jo tossa edellisessä postauksessa, että innostuin sunnuntaina tekemään vohveleita. Ja koska innostus ei ollut ihan mitään pienimuotoista, niin järjestin meidän perheelle (vanhemmat, sisarukset ja heidän lapset) vohvelikestit.

Oon melkoinen newbie vohveleitten tekemisen suhteen. Oon enemmänkin lettuihmisiä, vaikka toisaalta nyt kun aattelen niin olen enemmänkin "mä tässä istun kun sä teet meille jotain herkkuruokaa" - ihminen ;). Noh, joka tapauksessa oon yleensä aina oikaissut vohveleitten kanssa ja ostanut sellaisen valmiin taikinapussin johon siis tarvitsee lisätä vain vesi. Nyt kuitenkin päätin tehdä taikinan itse ja pienen googlettelun ja pohdinnan jälkeen päädyin käyttämään tätä reseptiä:

3 kananmunaa
4 dl maitoa
1 dl kivennäisvettä
4dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
½ tl suolaa
1 tl vanilijasokeria
 2 rkl sokeria
50-100g voisulaa tai kermaa

Tuosta reseptistä pitäisi syntyä n. 20 vohvelia ja itsehän tein siis kaksi tuollaista taikinaa. Lisäksi kikkailin vielä sen verran että laitoin molempiin taikinoihin sekä voita että pienen loraukse kermaa. Terveellistä ja silleen... Toisen taikinan joukkoon murustin myös suklaata.

Molemmat taikinat onnistuivat ihmeen hyvin, mitä nyt toisen taikinan kohoamisessa (olikohan tää nyt ihan oikea termi) oli alkuun pieniä ongelmia. Mulla on myös pikkuisia ongelmia tuon mun vohveliraudan kanssa, sillä jostain syystä toi säätonappula ei toimi kunnolla. Mut vohveleista tuli hyviä. Vohveleitten kanssa tarjoiltiin mansikkahilloa (duh, tietty!) ja kermavaahtoa. Nomnomnom! Maistuis varmaan sullekkin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti